Coffee and Bikes, Delft
« terug naar Architect+Staal november 2019Van fietsenstalling tot verblijfplaats
Het stallen van de fiets is gewoonlijk een nogal haastige bezigheid. Zo niet bij Coffee and Bikes. Op de campus van de TU Delft heeft BureauVanEig-Biq Architecten een stalling voor ruim 2.000 rijwielen en een fietsenwerkplaats gecombineerd met een uitnodigende koffiebar waarmee de parkeervoorziening wordt gepromoveerd tot een uitnodigende ontmoetings- en verblijfplek.
De nieuwe stalling biedt antwoord op de sterk toegenomen stallingsbehoefte als gevolg van de komst van het nieuwe onderwijsgebouw Pulse, het Teaching Lab en de groei van de faculteit Industrieel Ontwerpen, waardoor meer studenten en docenten de TU-campus bezoeken. De stalling is centraal op de TU-campus geplaatst als een alzijdig en transparant volume langs Het Plein, begrensd door de faculteit Industrieel Ontwerpen, de Landbergstraat met de faciliteit voor Technische Bedrijfskunde en de vijver aan de Mekelweg.
Om de beoogde ‘fietsenstalling +’ te creëren, is een deel van de stallingscapaciteit als fietsdek boven het maaiveld getild. Het dek fungeert tevens als overkapping van de coffeebar, de werkplaats en de overige fietsparkeerplaatsen. Dit drietal huist op een groene terp, waardoor het gehele ensemble de uitstraling krijgt van een fietspaviljoen. De plaatsing op de terp maakt dat de fietsen op het dek, vanaf het maaiveld aan het oog van de voorbijganger zijn onttrokken, terwijl de staller zelf vrij zicht heeft op de omgeving. Dat geeft een opgeruimd beeld en tegelijkertijd een veilig gevoel. De werkplaats is logischerwijs direct gekoppeld aan de stalllingsruimten.
De verblijfkwaliteit is vergroot door de coffeebar met terrassen op de zon te oriënteren. De luie trap richting de entree werkt als zittribune met uitzicht op het plein. Het plafond van de 150 m2 grote horecagelegenheid varieert in hoogte waardoor de zitgedeelten hun eigen accenten krijgen.
Het fietsdek kraagt aan alle zijden uit. Bij de bar voorkomt dit overstek een hoge interne warmtelast door zoninval tijdens zomerse dagen. De uitkraging sluit aan bij het naburige Pulse-gebouw en de aula van de TU Delft. Het bestaande transformatorhuis op de hoek van de locatie fungeert als baken voor het fietspaviljoen.
De draagconstructie van Coffee and Bikes is een staalskelet van slanke, 4 m hoge kolommen en liggers, op een stramien van 5x6m. Bij dit stramien zijn zowel standaard rekken als tweelaagse rekken onder te brengen, zónder kolommen in de rijbanen. Dat maakt de stalling vrij indeelbaar en herindeelbaar. Windverbanden, hinderlijk bij (her)indeling, blijven achterwege dankzij de stijve verbindingen van kolommen en liggers. De verbindingen zijn demontabel waardoor de constructie desgewenst eenvoudig kan worden gemodificeerd of zelfs geheel uit elkaar kan voor hergebruik. De huidige dimensionering volgt uit de afmetingen van de fietsenrekken én de menselijke maat van de gebruikers van stalling en bar en sluit aan bij de grootschalige bebouwing van de campus.
In contrast met de voornamelijk grijze buurgebouwen is het staal van Coffee and Bikes koffiebruin gepoedercoat. De balustrade van het fietsdek heeft dieptewerking doordat de vlakke borstweringselementen aan de binnenzijde van de staalconstructie zijn aangebracht. Aan de buitenzijde blijft het frame zichtbaar. Bleekgroene kozijnen geven de bar het onderscheidend, eigenzinnig accent en versterken het beeld van een ‘zwevend’ fietsdek.
Projectgegevens
Locatie: Campus TU Delft, Landbergstraat 19 • Oplevering: september 2018 • Aanvang bouw: juni 2017 • Omvang: 1.620 m2 • Opdracht: TU Delft • Architectuur: BureauVanEig-Biq Architecten • Constructief advies: Aronsohn • Advies bouwfysica en installatietechniek: Smits van Burgst • Hoofduitvoering: GB van Hoek • Bouwmanagement: Draaijer en partners • Gevelbouw: Stalku Geveltechniek • Foto’s: Riccardo de Vecchi • Redactie: Arend Dolsma, Bouwen met Staal (november 2019)