Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Brugbedieningscentrale, Heerhugowaard

« terug naar Architect+Staal juni 2019

Circulaire doorstroming

De doorstroming van het vervoer over het water én van het verkeer op de weg in de Provincie Noord-Holland wordt op zijn wenken bediend met een nieuwe 24-uurs brugbedieningscentrale in Heerhugowaard. Het exterieur en interieur – beide ontworpen door Gertrud Topper van Finishing Dutch Retail Design – maken de centrale tot een permanente aanwinst voor zijn locatie. Maar mocht het verblijf op de huidige plek tóch tijdelijk moeten zijn: het complex kan in een handomdraai tot op de oorspronkelijke elementen uit elkaar.

De bedieningscentrale volgt uit de wens van de provincie om het transport over het water te stimuleren en tegelijkertijd de vervoersbewegingen op het water en op de weg beter op elkaar af te stemmen. Op de plaats van het voormalige ‘Steunpunt voor Wegonderhoud’ stuurt de nieuwe centrale meer dan 40 bruggen en sluizen op afstand aan. Daarbij gaat ’t niet alleen om 33 bruggen en zeven sluizen van de provincie, maar ook twee bruggen van Rijkswaterstaat, een brug van NV Port of Den Helder en een van Recreatieschap Spaarnwoude.

De centrale is opgebouwd uit twee volumes, elk herkenbaar aan eigen functionaliteit en uiterlijk voorkomen. De plint bevat de facilitaire functies en heeft een gevel van houtskeletbouw met prefab-betonnen panelen die zijn afgewerkt met een print van bandensporen. De opgetilde en deels uitkragende verdieping biedt plaats aan de werkplekken van de brugbedienaren en de weginspecteurs. Deze bovenbouw is voorzien van gevels van glanzend en geperforeerd metaal. Het patroon van de perforaties verbeeldt de rimpelingen van het water. Tegelijkertijd reguleert de huid de toetreding van het daglicht tot het interieur.

De meer gesloten onderbouw kent een heldere functionele zonering die rekening houdt met vereiste en gegeven hoogten. Werkplaats en stalling zijn gesitueerd in een zone die de minimaal benodigde netto-binnenhoogte van 5 m levert. De kantine en was- en kleedruimten liggen in een zone waarvan de hoogte correspondeert met de vrije doorrijhoogte van 4 m onder de uitkraging. De hal wordt ontsloten door een entree aan de voorzijde (vooral bedoeld voor brugbedienaren) en een ingang aan de terreinkant (voor de weginspecteurs en onderaannemers).

Samen met architect Gertrud Topper en bouwkundig adviseur Erwin Spuybroek heeft Pieters Bouwtechiek de circulaire draagconstructie bedacht. Kolommen, liggers en verbanden van het staalskelet zijn allemaal met bouten en moeren verbonden en daarmee volledig demontabel. Dat geldt evenzeer voor de kanaalplaatvloeren: geplaatst op de staalconstructie, zónder druklaag. De schijfwerking komt voor rekening van stalen schoren in de vloerconstructie. Op de constructievloer is een verhoogde computervloer aangebracht, waardoor een natte afwerklaag achterwege blijft. Het dak is vastgezet met stalen schoren en stalen dakplaten. Windverbanden verzekeren de verticale stabiliteit.

De toepassingen van staal in constructie en gevels en van hout in het interieur zijn de logische uitkomsten van het streven naar de inzet van herbruikbare dan wel hernieuwbare materialen. Naar de bekende principes van open, adaptief en toekomstbestendig bouwen zijn drager, afbouw, inbouw en installaties van het gebouw volledig ontvlochten. Dat maakt de weg vrij voor snelle en efficiënte demontage van het gehele pand voor herbouw op een andere locatie óf hergebruik van de elementen in nieuwe projecten, mocht dat in de toekomst gewenst zijn. Maar vooralsnog staat de bedieningscentrale er maar mooi bij op bedrijventerrein Zandhorst, met de zout-, strooier- en ploegenloodsen als bezienswaardige secondanten. Met een score van meer dan 9 punten in GPR behoort de centrale bovendien tot de meest duurzame gebouwen van de Provincie Noord-Holland.

Projectgegevens

Locatie: bedrijventerrein Zandhorst, Heerhugowaard • Omvang (in bvo): brugbedieningscentrale: 1.450 m2, zoutloods: 200 m2, strooierloods: 600 m2, ploegenloods: 520 m2 • Oplevering: eind 2018 • Start bouw: begin 2018 • Opdracht: Provincie Noord-Holland • Architectuur: Gertrud Topper (Finishing Dutch Retail Design) • Bouwkundig advies en projectleiding: Erwin Spuybroek • Constructief advies: Pieters Bouwtechniek • Installatie-advies: Winder Techniek • Hoofduitvoering: Aannemersbedrijf Nobel • Gevels: Metadecor (MD Formatura, MD FO 120 en MD Resto) • Foto’s: Jeroen Musch, Niels Brokaar | Metadecor • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), juni 2019