Moreelsebrug, Utrecht
Met de officiële opening (16 december jl.) nog vers in het geheugen heeft de Moreelsebrug in Utrecht nu al de harten gestolen van de lokale bevolking. ‘Utrecht omarmt de Moreelsebrug’, kopt het Algemeen Dagblad in een recente recensie. Maar zelfs de Canadese krant The Globe and Mail is ronduit gecharmeerd van de nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers over de sporen van Utrecht Centraal en ziet exportkansen voor het ontwerp van architectenbureau cepezed.
« terug naar Architect + Staal februari 2017
‘This bridge is not just a bridge’, stelt The Globe and Mail, ‘it’s an architectural statement, a beautiful structure with graceful lines that opens up a pleasant, treed boulevard in the middle of a busy city. A bridge like this over our False Creek would be a tourism magnet and would extend Vancouver’s remarkable public waterfront.’
Vooralsnog gestationeerd in de Domstad zorgt de 300 m lange Moreelsebrug voor de verbinding tussen het Moreelsepark en de Croeselaan, over de treinsporen van Utrecht Centraal heen. Met de komst van de brug is de bereikbaarheid van het centrum voor voetgangers en fietsers aanzienlijk verbeterd. De brug overstijgt echter zijn primaire schakelfunctie dankzij een promenade met bomenrij midden tussen de fietspaden.
De rij ‘IJzerbomen’, geïntegreerd in de stalen brugconstructie, vormt de verhoogde verlenging van de bomenlanen die op de aansluitende routes naar en van de binnenstad te vinden zijn. Ook de oriëntatiepunten en zichtlijnen sluiten als vanzelfsprekend aan op de naaste omgeving. Zo wordt bijgedragen aan de stedenbouwkundige eenheid en continuïteit en tegelijkertijd het verblijf op de Moreelsebrug zelf veraangenaamd. In de avonduren worden de IJzerbomen van onderaf aangelicht. Dat bevordert de sfeer en sociale veiligheid en maakt de brug in het donker al van veraf herkenbaar.
Met een totale lengte van 310 m is de Moreelsebrug zeker aanwezig, maar nergens opdringerig. Van alle kanten presenteert de brug zich als een vriendelijk, bijna minzaam infrastructureel object door toedoen van ranke leuningen en balusters en een slank brugdek op twee doorlopende trogliggers. De brug lijkt, zeker van bovenaf gezien, de gehele 310 m in één keer te overspannen in een sierlijke flauwe S-curve. Bij elk perron van Utrecht Centraal wordt de oversteek echter ondersteund door een V-vormige pyloon van stalen buiskolommen. Hierdoor is de brugconstructie in opzet en detaillering eenvoudig gebleven en snel gebouwd. BSB Staalbouw heeft de brugsegmenten in het Friese Sumar geprefabriceerd en op de bouwlocatie met minimale hinder voor het (trein)verkeer ingehangen en gemonteerd.
Colijn Beton & Waterbouw trad op als hoofdaannemer van het project. De bomen werden geleverd BSI Bomenservice, de balustrades door Octatube. ABT Velp fungeerde als constructief adviseur. Arup Amsterdam verzorgde het installatietechnisch advies. Voor de opdracht tekenen ProRail en de gemeente Utrecht.
- Afbeeldingen: Leon van Woerkom en Jannes Linders.
- Over de Moreelsebrug heeft cepezed begin deze maand een wetenswaardige publicatie gelanceerd. De uitgave is hier online te lezen.
ADO, februari 2017