Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Hulp bij hergebruik

Bouwen met Staal introduceert de Handleiding NTA 8713:2023 Hergebruik van constructiestaal. Met aanbevelingen en stappenplannen biedt deze nieuwe publicatie praktische ondersteuning bij het toepassen van de NTA tijdens het ‘oogsten’ en (constructief) ontwerpen met eerder gebruikte staalconstructiedelen.

« terug naar Nieuws

17 september 2024

Bouwen met Staal introduceert de Handleiding NTA 8713:2023 Hergebruik van constructiestaal. Deze 36 pagina’s tellende publicatie geeft tekst en uitleg bij de NTA 8713:2023, de Nederlandse Technische Afspraak met de methodiek voor direct hergebruik van ‘tweedehands’ staalconstructiedelen in nieuwe bouwprojecten. De nieuwe handleiding levert bijbehorende aanbevelingen en stappenplannen die het doeltreffend toepassen van de NTA bij het ‘oogsten’, ontwerpen en bouwen (nog) gemakkelijker maken.

De NTA 8713:2023 biedt een uniforme procedure voor het veilig en verantwoord inzetten van eerder gebruikte constructie(onder)delen, bijvoorbeeld afkomstig uit afgedankte gebouwen, in nieuwe B&U-projecten. Het NEN biedt de NTA gratis aan, om de inzet van de procedure en (daarmee) het direct hergebruik van bestaande bouwdelen te stimuleren. De NTA is echter nog relatief nieuw (gepubliceerd in juni 2023) en hergebruik van constructiedelen is evenmin ‘building business as usual’. Daarom brengt Bouwen met Staal nu de Handleiding NTA 8713:2023 in omloop.

Gratis en extra handig

Ook de handleiding is gratis verkrijgbaar en extra handig in gebruik dankzij een splitsing in twee sub-delen. Eén beknopte sub-deel (hoofdstuk 4) is vooral bestemd voor de constructeur die uitsluitend werkt met keuringsdocumenten. Een uitgebreider tweede segment (hoofdstukken 5 en 6) richt zich in het bijzonder op de projectpartner die het te hergebruiken staal uit een donorbouwwerk ‘oogst’ en de keuringsdocumenten opstelt. Die projectpartner kan zijn een gespecialiseerd demontagebedrijf (‘circulaire sloper’), maar bijvoorbeeld ook een aannemings- of staalconstructiebedrijf. Uiteraard staat ’t elke projectpartner vrij om de gehele handleiding te ‘consumeren’. Beide subdelen zijn dan ook vervat in één document.

De slothoofdstukken 7 en 8 zijn eveneens los te lezen. Hoofdstuk 7 belicht de praktische aspecten van het (constructief) ontwerpen met te hergebruiken staal. De algemene ontwerpstrategie is vastgelegd in hoofdstuk 8.

Samen met de NTA

Voor effectief gebruik is ’t wel essentieel de handleiding altijd te raadplegen tezamen met de NTA. De handleiding is beslist niet bedoeld als vervanger van de NTA. Bovendien kan de handleiding pas nut bewijzen als de gebruiker vooraf in elk geval de hoofdstukken 1 en 3 van de NTA doorneemt. Daarin staat de essentiële informatie over het toepassingsgebied van de NTA, resp. de gehanteerde definities. Hoofdstuk 3 geeft ook (in)zicht in de achtergrond van NTA en de relatie ervan met het Bouwakkoord Staal.

Bouwakkoord Staal

De NTA 8713:2023 is het product van een initiatief van het Rijksvastgoedbedrijf en Bouwen met Staal in het kader van het Bouwakkoord Staal. Voor de samenstelling tekent de NEN-werkgroep ‘NTA Hergebruik Staal’ met daarin diverse koplopers van het Bouwakkoord Staal, waaronder Rijkswaterstaat, Gemeente Rotterdam, Arup, IMd, Nebest en SGS Intron. Ook voor de verse handleiding hebben verschillende koplopers zich ingespannen door de concept-inhoud van deskundig commentaar te voorzien. Het resultaat: een breed gedragen, praktische gids die als een maatpak aansluit bij de 8713. De handleiding is onderdeel van het Bouwakkoord Staal-project De ontwikkeling van een circulair ecosysteem voor staal in de bouw.

  • De Handleiding NTA 8713:2023 is hier kosteloos als PDF te downloaden.
  • De NTA 8713:2023 is als PDF (gratis) verkrijgbaar via NEN connect (na inloggen met een account).
  • Foto: Circulaire TuiBrug Hoeven, Halderberge / Moerdijk. De stalen draagconstructie van deze 92 m lange fiets- en voetgangersbrug is voor minimaal 80% gemaakt van eerder gebruikt staal, waaronder segmenten van een oude spoorbrug. (Arc2 architecten, Wiggers Ingenieursbureau, Meerdink Bruggen).