Eenduidige contracteisen voor duurzame bruggen en viaducten op komst
De Nederlandse infrasector staat voor een belangrijke, grootschalige opgave. De komende jaren moet een fors aantal oudere verkeersbruggen en viaducten in het land worden versterkt of gerenoveerd of toch maar plaatsmaken voor een nieuwe opvolger. Al deze ‘ingrepen’ dienen bovendien duurzaam te worden uitgetekend, uitgevoerd en te resulteren in toekomstbestendige en liefst ook circulaire voorzieningen. De formatie van de Coalitie Duurzame bruggen en viaducten’ komt dan ook als geroepen.
« terug naar Nieuws30 augustus 2024
De Nederlandse infrasector staat voor een belangrijke, grootschalige opgave. De komende jaren moet een fors aantal oudere verkeersbruggen en viaducten in het land worden versterkt of gerenoveerd of toch maar plaatsmaken voor een nieuwe opvolger. Al deze ‘ingrepen’ dienen bovendien duurzaam te worden uitgetekend, uitgevoerd en te resulteren in toekomstbestendige en liefst ook circulaire voorzieningen. De formatie van de Coalitie Duurzame bruggen en viaducten’ komt dan ook als geroepen.
In de coalitie Duurzame bruggen en viaducten gaan Rijkswaterstaat en de provincies Gelderland, Noord-Holland, Utrecht en Zeeland samen optrekken om de uitwerking van de uitdaging haalbaar en betaalbaar te maken. Een van de voornemens van de alliantie is om in het vervolg bij de contractvorming van brugprojecten, zowel renovatie als nieuwbouw, uniforme eisen te formuleren voor duurzaamheid en circulariteit.
MKI
Om de mate van duurzaamheid meetbaar te maken, wordt de MilieuKostenIndicator (MKI) gehanteerd. De MKI vertegenwoordigt de investeringen (in euro’s) die nodig zijn om eventuele milieuschade als gevolg van het project (of de toepassing van producten en productgroepen) te herstellen. In de MKI zijn in wezen alle relevante milieueffecten op basis van LCA’s (LevensCyclusAnalyses) in één duidelijke milieukosten-score samengebracht.
Door de MKI als eis of criterium bij aanbesteding en gunning mee te nemen, worden opdrachtnemers gestimuleerd om voor de meest duurzame optie te gaan en dat ook te verlangen van hun projectpartners (ontwerpers, adviseurs, onderaannemers, leveranciers). Voor opdrachtgevers die meer willen weten over de inzet van MKI, heeft het expertisecentrum aanbesteden PIANO een handleiding annex stappenplan Inkopen met de milieukostenindicator beschikbaar.
Voorlichtingsbijeenkomst
De nieuwe coalitie Duurzame bruggen en viaducten stelt zich dinsdag 10 september a.s. publiekelijk voor tijdens een gelijknamige voorlichtingsbijeenkomst in Provinciehuis Utrecht. Bij die gelegenheid laten de participanten Rijkswaterstaat en provincies Noord-Holland en Zeeland weten welke duurzame brugprojecten er mogelijk in het vat zitten. Na de voorlichtingsbijeenkomst volgt nog voor het eind van het jaar een marktconsultatie waarvoor marktpartijen afzonderlijk worden uitgenodigd.
De voorzitter van het Betonakkoord en Bouwakkoord Staal, Jacqueline Cramer, geeft tijdens de voorlichtingsbijeenkomst een toelichting op het doel en de beoogde aanpak van de coalitie. Haar presentatie laat zich verklaren uit het gegeven dat de opdrachtgeverscoalitie een resultante is van de opschalingsfase die beide convenanten momenteel doormaken. In de opschalingsfase werken de organisaties Betonhuis en Bouwen met Staal samen met duurzame koplopers uit de bouw- en infrasector aan het implementeren van handelingsperspectieven voor het (verder) verduurzamen van het gebruik van staal en beton in de Nederlandse bouw en infrastructuur. Een van de activiteiten in dat kader is het formeren van verschillende opdrachtgeverscoalities binnen de bouw- en infrasector. De coalitie Duurzame bruggen en viaducten is er een van. Hoewel in beginsel materiaalonafhankelijk, zal de coalitie zich in het licht van het Betonakkoord en Bouwakkoord Staal concentreren op duurzame toepassingen van staal en beton.
De voorlichtingsbijeenkomst is kosteloos bij te wonen na aanmelden via martinjvandervliet@gmail.com. De meeting start om 12:30 uur in het Provinciehuis Utrecht, Archimedeslaan 6, Utrecht.
- Foto’s: verkeersbrug Witte Paarden over het spoortraject Meppel-Leeuwarden. Het brugdek rust op eerder gebruikte stalen liggers (ProRail, Wagemaker Rosmalen, Buiting Staalbouw).