Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

CO2-emissie bij thermisch verzinken fors omlaag

Zinkinfo Benelux komt met verrassend, positief nieuws. De leden van de brancheorganisatie voor thermisch-verzinkerijen in Nederland, België en Luxemburg voldoen nu al gezamenlijk aan de eisen voor reductie van CO2-uitstoot per 2030 zoals vastgelegd in het Bouwakkoord Staal.

« terug naar Nieuws

21 maart 2025

Zinkinfo Benelux komt met verrassend, positief nieuws. De leden van de brancheorganisatie voor thermisch-verzinkerijen in Nederland, België en Luxemburg voldoen nu al gezamenlijk aan de eisen voor reductie van CO2-uitstoot per 2030 zoals vastgelegd in het Bouwakkoord Staal.

In het Bouwakkoord Staal heeft de Nederlandse staalbouwketen haar ambitie neergelegd om de CO2-emissie als gevolg van het produceren, ontwerpen en bouwen met staal per 2030 met 60 procent te hebben teruggebracht ten opzichte van 1990. Deze ambitie vloeit voort uit de Green Deal van de EU en het bijbehorende maatregelenpakket Fit for 55.

De verzinkerijen, aangesloten bij Zinkinfo Benelux, blijken de lat van 60 procent al lang te hebben aangetikt. Per 2022 is hun gezamenlijke CO2-emissie zelfs al met 75 procent afgenomen, vergeleken met 1990.

Voor het referentiejaar 1990 is de collectieve uitstoot geschat op 80.520.732 kg CO2. Deze schatting is gebaseerd op een reconstructie van uitstootgegevens in samenwerking met de European General Galvanizers Association EGGA, de Europese evenknie van Zinkinfo Benelux. De reconstructie was nodig, omdat een gedetailleerde historische administratie ontbrak. In 2022 is de emissie vastgesteld op 19.790.000 kg CO2. Dat is goed voor een reductie van ongeveer driekwart ten opzichte van 32 jaar geleden.

Infografic: Zinkinfo Benelux.

De afname is des te opmerkelijk, gezien de toename van de productievolumes van verzinkt staal in de loop der jaren. In 1990 werd nog 205.000 ton verzinkt staal vervaardigd, in 2022 was dat opgelopen tot 236.500 ton; een plus van 18 procent.

Het werken met minder operationele verzinklijnen en het aanhouden van een hogere bezettingsgraad van bestaande lijnen hebben volgens Zinkinfo Benelux belangrijk bijgedragen aan de CO2-reductie door de verzinkers. Daarnaast hebben het toegenomen hergebruik van warmte uit rookgassen, elektrificatie van intern transport en de inzet van elektriciteit met een lagere CO2-footprint hun vruchten afgeworpen bij het boeken van deze voorbeeldige milieuwinst.