Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Aanscherping MPG uitgesteld

’t Is nog niet van de baan maar de verse minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Mona Keijzer heeft de aanscherping van de eisen aan de materiaalgebonden Milieuprestatie van Gebouwen (MPG) in elk geval voor onbepaalde tijd op de lange baan geschoven.

« terug naar Nieuws

26 oktober 2024

’t Is nog niet van de baan maar de verse minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Mona Keijzer heeft de aanscherping van de eisen aan de materiaalgebonden Milieuprestatie van Gebouwen (MPG) in elk geval voor onbepaalde tijd op de lange baan geschoven.

In het vorige kabinet zwaaide Hugo de Jonge als minister van Binnenlandse Zaken nog de scepter over de MPG. Hij stond voor een aanscherping van de bestaande eisen aan woon- en kantoorfuncties én de introductie van een eis voor gebouwen met een andere gebruiksfunctie, zoals sportgebouwen, winkelpanden en bedrijfshallen, per 1 januari 2025. Ook de bepalingsmethode zou flinke wijziging ondergaan, onder meer door implementatie van acht nieuwe milieueffectcategorieën, waaronder landgebruik en fijnstofvorming.

Keijzer wil een andere koers varen en zet het plan van haar voorganger in de ijskast. Voornaamste reden voor het uitstel is de vrees dat strengere MPG-eisen het snel bouwen van betaalbare woningen in de wielen zou rijden. In het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerprogramma van het nieuwe kabinet ligt de nadruk op betaalbaarheid van nieuwe huizen en vermindering van de regeldruk. Daarom wil de minister eerst weten wat de aanscherping precies behelst en wat het effect ervan is op de kosten van woningbouw.

De voornemens van Keijzer blijken bij vele verschillende organisaties verkeerd te vallen. ‘Een onvoorstelbaar besluit’, meent bijvoorbeeld de Dutch Green Building Council (DGBC). ‘De MPG-aanscherping is geen obstakel, maar juist de katalysator die nodig is om de bouwsector te verduurzamen’, vindt Gideon. Samen met Circulair Friesland heeft dit tweetal inmiddels een open brief aan minister Keijzer gestuurd, medeondertekend door zo’n 150 sympathisanten. Daarin roept het collectief de bewindsvrouw op om vast te houden aan de aanscherping.

Onderzoek door Sira Consulting in 2023 en 2024 heeft volgens de briefschrijvers aangetoond dat aanscherping van de MPG niet of nauwelijks tot verhoging van de bouwkosten leidt. Alleen bij kleinere woningen (tot zo’n 45 m2 bvo) zouden de kosten hoger kunnen uitvallen. Voor deze categorie zou een ontheffing voor de aanscherping kunnen gelden. De recente bouwkostenstijgingen zijn vooral terug te voeren op andere factoren zoals de oorlog in Oekraïne en de hoge energieprijzen.

Bovendien voldoen woningen die industrieel en modulair worden gebouwd, nu al aan de aangescherpte MPG. Industrieel en modulair bouwen draagt bij aan lagere kosten en een hogere bouwsnelheid, aldus de briefschrijvers. Het terugdraaien van de aanscherping zou het opschalen van de industriële woningbouw tegenwerken, wat uiteindelijk in het nadeel is van zowel het milieu als van woningzoekenden.

De minister is wel bereid om de aanscherping alsnog door te voeren als het draagvlak hiervoor groot genoeg is. Gideon en medestanders brengen in dit verband goed nieuws: ‘het draagvlak is al breed getoetst door uw ministerie én wordt breed gedragen door belangenorganisaties als Bouwend Nederland, Neprom, Aedes, BNA, Techniek Nederland, Gideon, DGBC, Centrum Hout, NVTB en FME. Ofwel, zowel koplopers, middenhoede alsook vertegenwoordigers van de gangbare bouwmaterialen als beton, keramiek en staal steunen de aanscherping van de MPG’.

  • De brief van Gideon, DGBC en Circulair Friesland aan Mona Keijzer, d.d. 16 oktober 2924, is hier integraal te lezen.
  • Lees hier de reactie van DGBC.
  • Foto: woongebouw De Solitair, Utrecht (ZECC architecten, © Van Ee Staalspecialisten).