Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

13 verkeersbruggen kandidaat voor vervroegde vervanging

Rijkswaterstaat gaat 13 verkeersbruggen en -viaducten uit haar beheerportefeuille met voorrang vervangen. De aanvankelijke planning (vervanging binnen vijf jaar) wordt  aangescherpt en, zolang ze nog in gebruik blijven, worden ze nog meer nauwlettend in de gaten gehouden. Uit extra inspectie blijkt dat de bruggen kampen met waterstofverbrossing, waardoor kleine scheurtjes in de stalen wapening van de betonconstructies kunnen optreden. Acuut veiligheidsrisico is niet aan de orde, stelt Rijkswaterstaat gerust. Maar ‘het is wel verstandig om niet te lang met vervanging te wachten’.

« terug naar Nieuws

8 april 2025

Rijkswaterstaat gaat 13 verkeersbruggen en -viaducten uit haar beheerportefeuille met voorrang vervangen. De aanvankelijke planning (vervanging binnen vijf jaar) wordt  aangescherpt en, zolang ze nog in gebruik blijven, worden ze nog meer nauwlettend in de gaten gehouden. Uit extra inspectie blijkt dat de bruggen kampen met waterstofverbrossing, waardoor kleine scheurtjes in de stalen wapening van de betonconstructies kunnen optreden. Acuut veiligheidsrisico is niet aan de orde, stelt Rijkswaterstaat gerust. Maar ‘het is wel verstandig om niet te lang met vervanging te wachten’.

Het euvel doet zich voor bij verkeersbruggen en -viaducten, gebouwd in het begin van de jaren ’60. Voor de wapening van de betonconstructies is hier een type staal toegepast dat mogelijk gevoelig is waterstofverbrossing. Het staal werd ook ingezet bij de Carolabrug in Dresden (Duitsland) die vorig jaar september bezweek.

Het incident in Dresden was voor Rijkswaterstaat aanleiding om haar arsenaal bruggen en viaducten uit dezelfde bouwperiode aan nader onderzoek te onderwerpen. De bevindingen werden voor een onafhankelijke second opinion voorgelegd aan TNO, TU Delft en TU Eindhoven. Zij onderschrijven de hoofdconclusie van Rijkswaterstaat: de veiligheid van de bruggen is niet in het geding. Beheersmaatregelen zoals het plaatsen van ondersteuningsconstructies of het beperken van gebruik door het verkeer zijn vooralsnog niet nodig. Mocht de veiligheid van een brug op termijn toch niet te garanderen zijn, dan wordt het betreffende object afgesloten.

Mede naar aanleiding van het onderzoek gaat Rijkswaterstaat de 13 bruggen intensiever monitoren en inspecteren, het gebruikte type staal nader vaststellen, aanvullende rekenkundige beoordelingen uitvoeren en indien nodig versterkingsmaatregelen treffen. Ook wordt nauw contact onderhouden met Duitsland waar naar schatting 700 bruggen met eenzelfde risico kampen. Overigens is het staal in de Carolabrug in Dresden op een andere manier verwerkt dan in de Nederlandse bruggen.

De 13 bruggen op een rij:

Wanneer de bruggen worden ontmanteld, is op dit moment onbekend. ‘We werken aan de grootste onderhoudsopgave ooit. Dat is nodig om bruggen en wegen veilig te houden. Met de ontdekking van dit probleem moeten we opnieuw keuzes maken, welke bruggen en viaducten voorrang krijgen’, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Per brug moeten we kijken wat er nodig is’.

Bij, bijvoorbeeld, de Algerabrug (N210) in de Hollandsche IJsselkering (zie openingsfoto) doet het probleem zich mogelijk voor in de betonnen aanbrug aan de kant van Krimpen aan den IJssel. Samen met de gemeente Krimpen aan den IJssel gaat Rijkswaterstaat deze aanbrug nader onderzoeken. Vooralsnog is de aanbrug veilig voor gebruik. Bij de hoofdoverspanning van de brug speelt het mankement in elk geval niet. Deze constructie is geheel van staal en krijgt volgens bestaande onderhoudsplanning volgend jaar zomer een nieuwe conservering.