Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Scheepvaart- en Transportcollege 2.0, Rotterdam

Gebouwopzet, interieur, uitstraling, uitzicht op de havens van Rotterdam. Het ontwerp van DP6 van de tweede vestiging van het Scheepvaart- en Transportcollege aan de Waalhaven in Rotterdam-Zuid is doordrenkt met verwijzingen naar de scheepvaart- en transportpraktijk. De referenties staan voor de fascinatie met techniek en transport, de hechte relatie met de vervoerssector en de toekomstige carrières van de studenten aan de MBO-opleidingen van het STC.

« terug naar Nieuwsbrief Architect + Staal

De nieuwbouw fungeert binnenkort als uitbreiding en buur van het bestaande STC aan de Anthony Fokkerweg in Waalhaven. Als aanvulling op het programma van STC 1.0 levert STC 2.0 60 nieuwe leslokalen, een grote sportzaal en diverse studiefaciliteiten; een toevoeging van in totaal zo’n 13.000 m2 netto vloeroppervlakte. STC 1.0 en 2.0 zijn verbonden via loopbruggen van staal en glas op de eerste en derde verdieping. Ook de buitenruimten van beide gebouwen lopen in elkaar over, met een brede trap als verbindend element. Hierdoor vormen de gebouwen één onderwijscampus.

Het nieuwe gebouw heeft een drielaagse plint van ongeveer 100 x 50 m2, iets opgetild boven het maaiveld met open parkeerterrein. Op de eerste verdieping zijn de entree en het restaurant ondergebracht, alsook de sportzaal met een vrije hoogte van 5,5 m. Op de plint rust het hoofdvolume van het gebouw: zes bouwlagen van zo’n 35 x 55 m2 die aan de voorzijde tot bijna 10 m uitkragen.

De kopse voor- en achterzijden gaan geheel gehuld in vliesgevels, zodat van buitenaf gemakkelijk zicht is op het techniek- en transportonderwijs in STC 2.0. Van binnenuit wordt een panoramische blik geboden op de praktijk van techniek en transport in de naburige havens van Rotterdam. De langsgevels zijn opgebouwd uit houtskeletbouwelementen met beplating, onderbroken door aluminium kozijnen.

In het gebouw zorgt een groot aantal vides voor de schakeling van de verschillende ruimten. De pauzeruimten worden gevormd door terrassen op verschillende niveaus, in aansluiting op de kantine en de lounge. Voor het verticaal transport hebben de studenten en docenten keuze uit 14 roltrappen.

Samen met constructeurs Pieters Bouwtechniek en Nelissen ingenieursbureau heeft DP6 het voorlopig ontwerp van het gehele gebouw binnen acht maanden (oktober 2014–juli 2015) uitgewerkt tot uitvoeringsgereed. Om ook een korte bouwtijd te halen, is gekozen voor staalskeletbouw met kanaalplaatvloeren. De stabiliteit komt voor rekening van windverbanden van steeds twee bouwlagen hoog en twee ferme windbokken. De bouw begon eind januari vorig jaar en beleefde begin oktober van dat jaar het hoogste punt. Op dit moment wordt het interieur gebouwd.

De engineering, fabricage, conservering en montage van de staalconstructie (in totaal zo’n 945.000 kilo) komen op naam van Oostingh Staalbouw. Het staalconstructiebedrijf uit Katwijk tekent ook voor de montage van de kanaalplaatvloeren. De uitvoering berust bij Build2Learn Rotterdam VOF.

ADO, april 2017