Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Parkeergarage P3, Schiphol

2.600 Parkeerplaatsen, een heldere indeling, een logische routing, lange zichtlijnen en veel daglicht worden samengebald in de nieuwe parkeergarage P3 op Schiphol. Het ontwerp is van Zwarts & Jansma Architecten.

« terug naar Nieuwsbrief Architect + Staal

Het nieuwe gebouw vormt een welkome aanvulling op het portfolio van Airport Parking Schiphol. In de directe nabijheid van de centrale vertrek- en aankomsthal en de kantoren staan al diverse parkeergarages voor het kort parkeren door reizigers en Schiphol-personeel. Passagiers die lang willen parkeren, kunnen nu nog terecht op P3 als open parkeerterrein. Vanaf dit terrein verzorgen pendelbussen het personenvervoer naar de terminal.

Met een parkeergarage op het voorste deel van het terrein, dichtbij de halte van de pendelbussen, slaat Schiphol meerdere vliegen in één klap. De totale parkeercapaciteit op het vliegveld stijgt met 2.600 plaatsen, auto’s staan niet langer in weer en wind én Schiphol neemt de verschillende aanbieders van overdekte parkeerfaciliteiten rondom de luchthaven de wind uit de zeilen.

In augustus 2015 is Ballast Nedam begonnen met de bouw. Hiertoe ondertekenden de bouwonderneming en opdrachtgever Schiphol Nederland een Design & Construct-contract, op grond van EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving).

Zwarts & Jansma Architecten (ZJA) werd in de arm genomen voor het architectonisch ontwerp. Centrale ontwerpuitgangspunten: doelmatigheid en gemak voor de gebruikers. Immers, het parkeren is ‘slechts’ een tussenstop op weg naar de terminal of naar huis en dient zo vlot, ontspannen en comfortabel mogelijk te verlopen. Deze filosofie is uitgewerkt met een rechthoekig, zeslaags volume met een terughoudende vormgeving. Functionaliteit en (sociale) veiligheid voeren de boventoon. Het interieur is sober in materialisering en kleurgebruik, om afleidende visuele prikkels tot een minimum te beperken. De oriëntatie is eenvoudig, gebaseerd op natural wayfinding.

Als belangrijkste schakel in dit natural wayfinding is het trappenhuis juist vormgegeven als een zelfstandig, expressief baken met volledig beglaasde gevels. De parkeergarage is omhuld met een strekmetalen voile. Hierdoor wordt de blik vanbuitenaf gefilterd. De auto’s en constructieve elementen zijn waarneembaar, maar niet overheersend aanwezig. Bij de onderste laag ontbreekt de voile, waardoor de gebouwmassa lichtvoetiger wordt en lijkt te zweven.

Geheel in lijn met de efficiënte architectuur heeft Bartels Ingenieurs de hoofddraagconstructies van garage en trappenhuis ontworpen als staalskelet van ranke kolommen en liggers. De staalconstructies zijn gefabriceerd en gemonteerd door Kampstaal. De oplevering van de nieuwe P3 staat gepland voor begin 2016.

  • www.zja.nl
  • Impressies: Zwarts & Jansma Architecten, foto: Bartels Ingenieurs.
  • Red.: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), nov. 2015.