Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Sculpturale lightrailverbinding

Het door ZJA (Zwarts & Jansma Architecten) ontworpen nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) wordt maandag geopend.

« terug naar Nieuws
Sculpturale lightrailverbinding

Na een bouwtijd van nog geen twee jaar zullen de eerste metro’s vanaf het nieuwe startstation vertrekken. Blikvanger van de ov-voorziening is de overkapping van de perrons uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe startstation met de stationshal van Den Haag Centraal.

Voor een inpassing met zo min mogelijk gevolgen voor de omgeving, is het tracé aangebracht op een zeer slank vormgegeven viaduct. Dit is bereikt door keuze voor een stalen draagconstructie met overspanningen van ongeveer 35 m tussen de steunpunten. Hierdoor blijft de ruimtelijke impact op maaiveld beperkt en wordt het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmerd. De metro’s stoppen net buiten de stationshal van Den Haag Centraal, maar de overkapping van de halte loopt wel door tot in deze hal, zodat reizigers snel en droog van de HSE naar het station kunnen lopen. De sculpturale kap vorm van de kap en de luifel is hierbij een opvallend en herkenbaar object.

Opdrachtgevers Prorail en Gemeente Den Haag lieten het project uitvoeren door BAM Infra. De staalconstructie werd geleverd door Jos van den Bersselaar Constructie. Constructeur was Knippers-Helbig in Stuttgart (D).

De HSE is onderdeel van de RandstadRail metrolijn E en is het begin- en eindstation van de lightrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam. De nieuwe halte is direct naast en half boven het busplatform gebouwd.


Klik hier voor een projectomschrijving.