Bouwen met Staal | Veelzijdig, flexibel, duurzaam Bouwen met Staal

Plaatsing spoorbrug Muiderberg

Aankomend weekend, van 19 tot en met 22 augustus, wordt in een treinvrije periode van vier dagen de oude spoorbrug gesloopt en de nieuwe geïnstalleerd.

« terug naar Nieuws
Plaatsing spoorbrug Muiderberg

De nieuwe spoorbrug Muiderberg – 255 m lang en 17 m breed, met een 55 m hoge boogconstructie met 25 diagonale hangers van 600 mm dik – breekt niet alleen records in omvang en staalverbruik (8.500 ton) maar gaat ook de boeken in als het eerste spoor-infrastructurele kunstwerk dat in S460 is uitgevoerd.

De spoorbrug overspant de nieuwe A1 met liefst 16 rijstroken in één keer, zonder tussensteunpunten. Zo kan de A1 in de toekomst makkelijker worden aangepast of onderhouden met zo min mogelijk hinder voor het wegverkeer.

Tijdens de plaatsing zijn slechts twee korte buitendienststellingen van het spoor (van maximaal 52 uur en maximaal 120 uur) en slechts één afsluiting van de rijweg tot 12 uur toegestaan. Weg- en treinverkeer mag niet gelijktijdig worden gestremd.

De bouw van de spoorbrug is onderdeel van het project SAA - A1/A6 Diemen-Almere Havendreef, dat onderdeel is van de grootschalige verbreding van de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere.

In het vaktijdschrift Bouwen met Staal zal een drieluik verschijnen over de constructieve hoofdopzet (IV-Infra), de staalproductie en –assemblage (Victor Buyck) en uitvoering van de brug (Van Hattum en Blankevoort).